Jakarta , Bandung , Bogor

Perjalanan saya ke Indonnesia negara seberang ini adalah main redah je, bukan percutian mahal bukan semua itu bukan . saya suka kan acara backpackers ni sementara saya masih muda . no plan . no prepare . duit lagilah . tapi saya cukop seronok . dah lama tak naik kapal terbang ye jugak . ah kau batak lak tetibe nak btau kenapa gagah?

btw , kami bertolak pagi , sarapan , check IN mcm biasa , tengahari dah sampai .

sampai sampai je, itulah guna nya berkawan . nasib baik ada kenalan kat sana pastu diorang pick up , memang rasa mcm tapayah tunggu lama lama sangat kat airport tu . dah ada supir tuggu . sampai sampai je kami teruus bejalan , terus bejalan ok tak balik hotel dulu ok , biar je beg dalam kereta sebab keadaan jalan memang jem . mmg tekanan . panas lagi. lapa lagi , yang lapa bukan pastu makan makanan diorg sedap mcm kat friday’s tu .mmg aduhhh adsjk lah dalam hati ni .

apa yang aku boleh btau keadaan kat sana , untuk di tanah abang keadaan dia mmg agak menyedihkan , anak anak muda, anak anak kecil , orang tua lagilah ramaii . keadaan yang sangat ramai ye puan puann tuan . ada yang kuat bekerja dan ada yang hanya letak cawan plstik untuk mintak sedekah . orang cacat apantah lagi . besepah . saya terdiam . saya tawakal. saya flashback balik saya kat kl mcm mana.  dan ayat ni pun muncul .

“Jangan pernah merasa kalau kita lagi menghadapi masalah, masalah itu lebih berat dari orang lain. Percaya bahwa bukan kita yang paling menderita. Percaya bahwa mungkin ada orang yang masih lebih tidak beruntung.”

saya tekejut ada sesetengah lelaki yang kuat bekerja , rajin bekerja, hanya menginginkan 3 4 ringgit untuk satu beban yang dia angkat (sbb kawan saya memborong pakaian beg untuk bisnes dikuala lumpur) , sangat susah nak nampak apabila berada di kl . dan memang tak sangguplah nak tenguk . itu pengalaman saya . yang sesuatu yg baru bagi saya hmmmmm

rezeki kami tak berapa baik , sebab hujan lebat . dengan keadaan beg . brg brg lagi. habis basah .

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: